Wednesday, June 16, 2010

~kopi artis~


Bile kenang2 balik zaman mude2 dulu....ni lah salah satu pekerjaan yang aku pernah buat....
BARISTA atau dalam erti kata yang lain...."kopi artis"...dalam keje ni..aku belajar untuk jadi manusia yang sabar,...fuhhh...bukan senang jadi artis...(ahaaks)payah wooo"""
mane tidak...korang duk bancuh air dengan gagah dan serius...dalam keadaan yang agak kelam kabut...(al-maklumlah...kedai kopi aku glamerr woo"")kat depan korang ade penonton setia,.haaaa...puas jugak la nak cover2 line...yela...mane la tau silap porpotion...taknye kantoi depan orang...yang tengok tu pulak,bukan calang2 manusia...semua dari kelompok masyarakat ade...budak2..orang tua....melayu...cina...mat saleh...pak arab...huish....cuak aku...

tapi yang aku nak citer kat sini bukan pasal kerja aku pun....
aku nak citer kat korang ape perbezaan orang melayu dengan bangsa2 lain....korang jangan salah anggap plak,aku bukan nak "kondem" bangsa aku sendiri.tap,nilah hakikat yang ramai orang melayu x sedar...
sepanjang pengalaman aku ,ramai orang dah aku jumpa....banyak bangsa dah aku hadap...tapi aku sedih dengan bangsa aku sendiri...sebagai orang melayu,dari kecik lagi kite dah diajar macamna adab waktu nak makan @ minum...kan..?kann?..dah habis makan pun ade kiter dah diajar macamana kaannn?
tapi yang aku jumpa ni lain,lain sangat dari melayu sejati....
pernah waktu aku buat "clearing"..(lap meja ke meja),aku jumpe satu "cenderahati" dari pelanggan aku....iaitu orang melayu...
haaaaaa...korang nak tau ape???....huhhhhh..."PAMPERS"...
dalam hati memang rase nak maki hamun..tapi apekan daye...~demi tugas....
bile dipikir2 balik....ape gune tong sampah betul2 je kat hujung tempat dorang makan tadi...berat sangat ke lampin anak tu.?hmmm...memang rase diperkotak-katikkan time tu....
dah tinggalkan "cenderahati" lagi satu masalah pulak yang timbul.....
tengok saje tempat dorang makan tadi,aku rase orang xde jari pun makan lagi "terurus"dari yang ni...~~dengan segala sampah dorang taburkan atas meja...,bukan takat atas meja...bawah meja pun bertabur.~~astaga.....
melayu...melayu....
(tapi bukan semua melayu macam tu)tapi jugak,yang banyak buat camtu melayu.....eish..eish..eish...
ade satu bangsa yang paling aku "respek" dalam bab2 makan ni.....
"ORANG JEPUN"...dorang kalu habis je makan.....siap hantar lagi sampah masuk tong...perghhh....tabik spring la dorang ni....
(x semua orang jepun macam tu)tapi yang banyak aku jumpa buat camtu orang jepun...
konklusinye....bagi aku...bab2 macam ni...kiter pakai la"common sense",tiap manusia tu suke pada keindahan..keindahan tu adalah kebersihan....so..ape kate start dari sekarang kiter tukar la "mentality" dari pengotor tu ke pembersih...ramai jugak aku tengok orang melayu dah maju...tapi tula,sebab dah maju,kaya,berharta tulah membuatkan kiter ni bertambah pemalas dan lupe diri.....semua nak orang lain yang buat....
eish...eish.....
pada yang pandai menjaga kebersihan ditempat2 awam tu...memang aku tabik sangat kat korang.....,yang nilah yang kite semua mahukan....bagi aku kalau kite buang sampah dalam tong sampah@tempat2 yang sepatutnye...lagi kiter akan nampak lebih "cool"..nak2 pada lelaki2 kat luar sana tu....ramai awek terpikat dengan keprihatinan anda wahai sang kumbang~~~kalau anda buat camtula...kalau x,pandai2 la korang buat eksperimen sendiri.....
akhir kate di ruangan ni......jomla kiter jadi seorang manusia yang prihatin dengan keadaan sekeliling....at least..x untuk kiter...untuk cucu cicit akan datang......chaiyok2!!!

No comments:

Post a Comment

check this out!