Tuesday, June 15, 2010

kenangan itu....



mak...abah..!!
akak dapat masuk "U"!,jerit si kakak....tersenyum gembira bila dapat kabaran tu...
hmmmm...al-hamdulillah...wajah sayu gembira mak dapat aku ingat lagi...hampir-hampir air jernih mengalir kat pipi mak...dalam kegembiraan itu,kegelisahan di raut wajah tua mak turut kelihatan....apekan tidak,pembiayaan untuk menjejakkan kaki ke menara gading bukanlah satu jumlah yang kecil bagi keluarga kami.abah hanyalah seorang penoreh getah dan mak hanyalah seorang suri rumahtangga sepenuh masa...
namun..dalam kegelisahan, mak ngan abah terus berusaha agar impian kakak untuk menjejakkan kaki ke menara gading,menyambung cita-cita mereka yang pudar akibat kesempitan keluarga..

kakak sambunglah cita-cita mak ni ye kak""tergiang-giang lagi kata mak...
"pasal duit akak tak payah risaukan"...pandai-pandailah mak dan abah usahakan...
hari pendaftaran semakin hampir...
abah bertungkus lumus mencari modal untuk pembiayaan akak ke sana nanti...
bukan takat menoreh getah.,semua kerja-kerja kampung abah buat....cari ikan...ambik upah menebas...segala-galanya lah abah buat demi anak abah..
mak pulak tak payah cakap lah,...dari suri rumah sepenuh masa bertukar kepada penjual kuih...nasi lemak....jual sarapan tuk orang kampung....
ingat lagi aku....meja belajar abang la yag jadi saksi betapa gigih mak berniaga demi anak-anak mak.....pagi-pagi lagi mak dah bangun...uli tepung...masak sambal...masak nasi untuk dijual nanti,sedangkan anak-anak mak masih lena diulit mimpi indah...
semua mak kerjakan seorang diri...."tabah betul mak...
siap je masak...mak kejutkan kami...siapkan kami adik-beradik untuk ke sekolah...walaupun waktu tu mak sibuk,sikitpun mak tak berkasar dengan kami.
.al-maklumlah...budak-budak....liat nak bangun tu memang perkara biasa..
pernah jugak aku bawak nasi lemak yang mak buat ke sekolah....
aku bawak untuk dijual kepada kawan-kawan sekelas...,boleh tahan jugak lakunya....
al-hamdulillah...dalam usia sekecil tu,mak dah ajar aku untuk berniaga,.....
cari duit,,..tolong mak...

_________________________________________________________________

cepat siap""kang nak hantar kakak ke universiti"""...
hari yang ditunggu-tunggu akak datang bertandang hari ni...
hari ni kakak akan menjejakkan kaki ke menara gading....
wajah mak ngan abah bersinar-sinar hari tu.,tapi lain pula kakak.muram dan sedikit suram raut wajahnya....
mungkin kakak sedih kot,sebab tinggal di asrama..lagipun tempat kakak belajar jauh dari keluarga,,.mak...abah...aku....adik...lepas ni kakak tak dapat lagi dengar riuh aku dan adik bergaduh berebut barang mainan,..itulah yang selalu terjadi....
nakalnya kami......
kakak cium tangan mak....mak peluk kakak kuat-kuat masa tu,,,,
bukan senang bagi seorang ibu nak lepaskan anak perempuannya tinggal jauh nun di negeri orang,tapi demi membela nasib keluarga...mak pasrah..
lepas tangan mak,kakak salam abah...nampak bertakung air jernih di kelopak mata tua abah...
mungkin airmata bangga abah......abah "cool" je...

lepas abah...haaaa...ni giliran aku dan adik pulak...
aku cium kakak...sempat kakak bisikan kat telinga aku"jangan nakal-nakal..,kakak dah jauh ni,adik pulak tolong jaga mak abah kat rumah ekkk..."".dalam usia sekecil tu..,antara faham tak faham jela aku dengar kata-kata kakak tu...mungkin pada kakak,biar hari ni aku tak faham,tapi,satu hari nanti...aku mengerti apa yang kakak maksudkan.
akak cium adik...kakak menangis.......

hari demi hari...mingu demi minggu..bulan demi bulan.....
mak masih gigih lagi berniaga....abah macam biasa.....menoreh...

panas tak sampai kepetang......hujan di tengahari...
mak batuk-batuk.....mak disahkan mengidap penyakit lelah yang agak teruk....
walaupun dalam keadaan macam tu,mak teruskan beniaga nasi lemak depan rumah...
semakin hari..,semakin teruk sakit mak.....
sehinggalah mak terpaksa buat keputusan tidak berniaga lagi....

perit waktu tu......dengan keadaan abah seorang yang mencari nafkah untuk keluarga,memanglah agak perit untuk menanggung kakak di universiti,...
pernah satu hari..kakak hantar surat mengatakan yang dia perlukan duit tuk perbelanjaan kakak di kampus...."aku yang baca surat tu untuk mak...mak menangis masa tu....
mungkin mak tengah fikirkan nasib kakak di sana,makan ke tidak agaknya kakak masa tu....
________esoknya_______
mak suruh aku siap-siap untuk ke bandar.....
kaki ni yang menjadi saksi,aku ikut mak ke kedai pajak gadai......
mak pajakkan gelang mak yang tak seberapa tu kat kedai cina....sayu hati bila aku teringat balik kisah petang tu.....
kesian mak.....

selesai je mak dapat duit dari cina tu..,kami ke pejabat pos.....mak buat money order...
yela.mase tu takde lagi transfer-transfer akaun ni....
mak belikan aku setem....

balik je rumah...mak suruh aku tulis surat pada kakak...."cakap kat kakak,..yang duit mak dah kirimkan.....
besar pengorbanan mak....


sampai sekarang aku ingat lagi peristiwa ni....hmmmmmmmmmm
sedih...dah...aku dah tak boleh citer lagi dah.....dah selesema nak menangis ni.....
kalau ade citer yang aku nak kongsi lagi...aku post kan pada post yang berikutnye yek.....

sayang mak
sayang abah
hargailah mereka sementara masih ada..........







No comments:

Post a Comment

check this out!